RSS

Category Archives: Pengurusan Evidens PBS

Cikgu, Masa Dah Nak ‘Time’…

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera cikgu…

selamat bulan oktober kepada cikgu-cikgu sekalian…sesi persekolahan 2012 sudah semakin hampir ke penghujung dan masa untuk cikgu-cikgu nak buat PBS pun dah nak ‘time’ dah…seafdalnye cikgu-cikgu sudah nak tamat selesaikan evidens-evidens untuk budak-budak dan tinggal nak update fail perkembangan murid dan jugak SPPBS…tapi, cikgu-cikgu yang masih banyak lagi yang belum siap, diharap dapatla meningkatkan usaha supaya dapat disiapkan jugak tahun ni…bukan ape, takut jadi macam KSSR, PBS untuk sekolah rendah, tahun lepas tak siap, kena sambung siapkan tahun ni…jadi kalau cikgu-cikgu tak siapkan tahun ni, takut kena sambung tahun depan plak…tahun depan kena buat untuk 2013 plak, ade untuk tingkatan 2 plak..banyak keje cikgu…kepada yang langsung tak buat ape-ape lagi, banyak-banyak la solat taubat dan solat hajat ye cikgu :)
 
bagi saya, saya tinggal nak siapkan tanda beberapa evidens yang belum siap tanda…pastu nak update fail perkembangan murid ngan SPPBS…minggu depan takde kat sekolah pasal saya kena jaga PMR, ketua pengawas lagi cikgu, kena buat soalan peperiksaan akhir tahun untuk tingkatan 1 lagi walaupun dah ada PBS, nak kena tanda kertas peperiksaan lepas abis periksa akhir tahun, pastu ade PSKPP plak pasal saya wakil untuk skuad tenis muar…fuhh…
 
cikgu-cikgu macam mana?
 
Sekian..
 
About these ads
 

Tags: , ,

Panduan Jawapan Buku Band Up!

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

ada cikgu yang dah dapatkan buku Band Up! Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan Tingkatan 1 bertanya kepada saya tentang skema jawapan untuk buku ni…sebenarnya kalau ada pun skema jawapan, saya rasa kat skema tu akan sebut “terima jawapan yang sesuai dari murid”…jadi boleh dikatakan buku ni tiada skema jawapan, tapi saya boleh berikan panduan jawapan di mana cikgu-cikgu boleh rujuk pada buku teks di mana jawapan-jawapan boleh diperolehi kerana saya menghasilkan evidens-evidens di dalam buku ni dengan berpandukan kepada buku teks dan dokumen standard prestasi saja..
 
Namun demikian, tak banyak evidens yang memerlukan murid merujuk kepada buku teks untuk mendapatkan jawapan kerana pendidikan sivik bukan mengajar fakta macam matapelajaran sains, sejarah, matematik, tapi mengajar cara yang terbaik untuk murid membawa diri dalam masyarakat sekeliling…tapi di sini saya akan tunjukkan kepada cikgu-cikgu evidens mana yang perlukan murid-murid rujuk buku teks untuk dapatkan jawapan…
 
UNIT 6 = Cerita Rakyat Pelbagai Kaum
 
B1D4E1 : murid dikehendaki menyatakan jenis-jenis cerita rakyat pelbagai kaum… jenis-jenis cerita rakyat seperti yang dikehendaki oleh buku teks boleh didapati pada teks perbualan di mukasurat 70 dan 71 dalam buku teks.
 
B2D5E1 : murid dikehendaki memberikan contoh-contoh cerita rakyat pelbagai kaum…dalam buku teks sudah diberikan satu contoh untuk setiap kaum…namun murid dikehendaki memberikan yang selain daripada yang sudah diberikan dalam buku teks…cikgu boleh bawa murid-murid ke perpustakaan dan untuk selesaikan evidens ni, murid-murid boleh mencari buku-buku cerita rakyat di perpustakaan…
 
saya cadangkan cikgu-cikgu masa hendaklah selesaikan evidens untuk unit 6 ni, cikgu bawak murid-murid pergi perpustakaan…jadi, murid-murid boleh dapatkan jawapan dari buku-buku cerita rakyat yang terdapat di perpustakaan…pasal nanti ada evidens yang murid kena buat sinopsis cerita rakyat, cari pengajaran dari cerita rakyat dan kena buat buku skrap untuk cerita rakyat…
 
UNIT 7 = Kerajaan Demokrasi
 
B2D6E1 : murid kena terangkan maksud demokrasi dengan cara melengkapkan peta minda…jawapan untuk evidens ini boleh didapati pada artikel di dalam buku teks di mukasurat 85 dan 86.
 
B2D6E2 : murid kena senaraikan prinsip-prinsip kerajaan demokrasi…jawapan untuk evidens ini juga boleh didapati pada artikel di dalam buku teks di mukasurat 85 dan 86..
 
UNIT 8 = Kesinambungan Kesejahteraan Rakyat
 
B1D6E1 : murid kena nyatakan jenis cabaran kesinambungan kesejahteraan rakyat…jawapan untuk evidens boleh didapati pada teks ucapan di dalam buku teks di mukasurat 94 dan 95…
 
B2D7E1 : evidens ni merujuk kepada aktiviti 8B mukasurat 98 dalam buku teks…senaraikan ciri-ciri kehidupan masyarakat sejahtera…tapi ada 4 ciri jer…jadi saya buat murid kena bagi apa yang dimaksudkan dengan setiap ciri tu…terima je lah jawapan yang sesuai dari murid-murid…
 
————————————————————————————————————————————————-
 
itu jer cikgu, evidens yang kena rujuk buku teks untuk dapatkan jawapan…yang lain-lain semuanya sama ada jawapan dari murid-murid atau murid kena hasilkan buku skrap, aktiviti berkumpulan dan aktiviti luar…ini saya rasa akan lebih memudahkan cikgu-cikgu terutamanya bila nak semak evidens-evidens yang telah murid-murid lengkapkan…
 
di bawah ni saya sertakan contoh evidens yang telah dilengkapkan salah seorang murid saya…murid ni datang dari kelas murid-murid yang hardcore…contohnya evidens lengkapkan biodata diri tu, no kp dia tak tau, jantina dia tak tau, bangsa pun dia tak tau, cita-cita lagi la tak tau…tapi saya terangkan kat dia tiap-tiap satu barulah dia faham ape benda tiap-tiap satu tu…dan dia boleh jawab dengan baik, mengikut kefahaman dia :)
 
  
 
 jadi, saya rasa kalau murid-murid yang lebih terampil, takkan ada masalah untuk lengkapkan evidens
hingga ke band 3 dan seterusnya…
 
4 Comments

Posted by on 26 July 2012 in Pengurusan Evidens PBS

 

Tags: , , , ,

Helaian Rekod dan Rekod Transit.

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

cikgu dah start setup cikgu punya SPPBS macam yang saya dah “adjust” kan untuk cikgu-cikgu…cikgu kena jugak setup cikgu punya fail perkembangan murid dan rekod transit cikgu..lupa saya nak bagitau cikgu-cikgu, setup SPPBS sampai band 3 jer dulu, band 4 dan ke atas tu tunggu dulu pasal tak pasti murid-murid dapat lengkapkan ke tidak..so, cikgu setup SPPBS cikgu sampai bulan terkini untuk band 1 sampai band 3 je dulu….
 
Rekod Transit.
yang ini mudah saje untuk cikgu setup…cikgu cuma tandakan saje pada ruangan evidens yang telah dilengkapkan menandakan murid-murid telah melengkapkan evidens tersebut…
ini adalah contoh kalau cikgu menggunakan rekod transit yang telah saya sediakan di ruangan “Muat Turun”…setiap tema ada satu helai…ada cikgu yang boleh buat semua dalam satu helai je guna EXCEL jadi jimat kertas…boleh jugak, saya suka buat besar-besar supaya tak sakit mata nak menengoknye..jadi cikgu tandakan sampai unit terkini yang cikgu dah ajar dalam PnP..
 
Helaian Rekod Fail Perkembangan Murid.
untuk Fail Perkembangan Murid, saya gunakan helaian rekod seperti yang saya telah ceritakan pada entri lepas…cikgu boleh dapatkan helaian rekod ni di ruangan “Muat Turun” …untuk fail ni, cikgu-cikgu kena letakkan evidens terbaik yang berjaya dilengkapkan oleh murid-murid..kalau band 4 adalah band terbaik yang boleh murid ni lengkapkan, kat dalam fail perkembangan dia cuma ada evidens untuk band 4 ni saje..
 
antara kesulitan yang saya terfikirkan bila kena letak evidens terbaik saje ni..
 
a) cikgu nak kena bukak tutup fail banyak kali untuk keluarkan, masukkan evidens..evidens yang dikeluarkan nak letak kat mana? nak bagi balik kat murid-murid maknanye selamat tinggal la evidens tu,..isteri saya siap beli fail banyak-banyak untuk simpan evidens-evidens yang dikeluarkan, membazir sungguh! nak kena masuk fail lain pulak..
 
b) ada yang masukkan je la semua, takde keluar..setakat ni yang saya nampak, ramai buat camni…kesudahan yang ni saya tak berapa pasti lagi..mungkin bila dah sampai band tertinggi yang murid-murid dapat lengkapkan, yang lain-lain tu barulah dikeluarkan..akan jadi macam kat (a) jugak..
 
ada lagi kesulitan yang boleh difikirkan tapi nanti la…saya bagitau kalau pakai helaian rekod yang telah saya sediakan..
kat atas contoh untuk unit 1 ngan unit 2 sampai evidens band 3..mula-mula saya letak ruangan tarikh tu untuk letakkan tarikh murid berjaya lengkapkan evidens, tapi nampak macam leceh…so, saya tiru macam SPPBS, letak bulan evidens berjaya dilengkapkan jer..
ruangan skor tu adalah markah yang murid-murid perolehi bila berjaya lengkapkan evidens…ada 10 soalan, 10 soalan dijawab betul, 100%..7 soalan dijawab betul, 70%..simple calculation jer..markah pass 50%…kalau dapat 40%, tak lepas…nak buat macam mana? skor kat helaian rekod kekal 40% tapi cikgu kat kelas nanti, bimbing murid tu sampai dia boleh jawab sampai pass (>50%), buat pembetulan dalam buku..pasal dia orang cakap, at least murid-murid boleh dapat band 3 kan? jadi, band 1 sampai band 3 boleh buat camni…band 4 ke atas, kalau tak pass, tak dapat la band tu…takde nak pembetulan lagi dah…
 
jadi, rekod semua evidens-evidens murid-murid boleh diakses dengan mudah di fail perkembangan murid, jika diperlukan…evidens terbaik pula, kalau band 6, cikgu dah boleh ceraikan evidens tersebut dari buku dan letakkan dalam fail perkembangan murid..pasal dah takde band lagi tinggi…kalau kat tema 1 dia dah boleh dapat band 6, band 6 tu cikgu dah boleh letak kat dalam fail..tak payah nak letak benda lain lagi…
tapi kalau murid lemah, kena tunggu sampai akhir sesi persekolahan baru boleh tengok ape band paling tinggi dia, barulah cikgu ceraikan dari buku evidens terbaik tu, masukkan dalam fail…buku tu bolehlah cikgu serahkan balik kepada murid-murid untuk dia simpan buat kenangan…
 
ada lagi penambahbaikan yang saya nak buat untuk PBS sivik, tapi tunggu dulu la…
 
 

Tags: , , , , ,

SPPBS Pendidikan Sivik Tingkatan 1.

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

sekarang mesti ramai cikgu-cikgu yang tengah sibuk masukkan “markah” ke dalam SPPBS…lebih-lebih bila ada yang dibagitau dateline untuk masukkan “markah” ke dalam SPPBS ialah 30 Julai ni…ramai cikgu-cikgu yang terdesak…jangan risau cikgu…masalah SPPBS telah selesai, bagi pendidikan sivik dan kewarganegaraan tingkatan 1…mari kita ramai-ramai serbu SPPBS…
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
sebelum tu pastikan cikgu-cikgu dah daftar kelas pendidikan sivik cikgu kat dalam SPPBS…kalau belum daftar lagi, cikgu boleh merujuk entri mendaftar kelas dalam sistem SPPBS
 
lepas dah daftarkan kelas, barulah kita boleh masukkan “markah” ke dalam SPPBS…cara nak masukkan “markah” ke dalam sistem SPPBS, cikgu boleh rujuk entri masukkan “markah” ke dalam sistem SPPBS..
 
macam mana nak masukkan “markah” kalau buku evidens pun belum sampai lagi?…
minta maaf lah cikgu, disebabkan oleh masalah yang di luar kawalan saya, buku Band Up! lambat sampai kat cikgu..tapi saya akan berusaha memudahkan kerja PBS cikgu-cikgu kerana cikgu-cikgu sanggup tunggu buku saya…jadi, ini adalah usaha yang dapat saya lakukan untuk cikgu-cikgu…
 
saya telah merujuk kepada takwim sekolah saya dan memadankan dengan jumlah evidens yang terdapat dalam PBS pendidikan sivik…dengan menggunakan matematik, dalam satu minggu, kita masuk  kelas sekali (2 masa), tiada lagi peperiksaan untuk tingkatan 1 dan cuti sekolah, saya telah meng “adjust” kan bulan-bulan sepanjang sesi persekolahan tahun 2012 dengan evidens-evidens untuk pendidikan sivik tingkatan 1..jadi, cikgu boleh gunakan panduan ini untuk masukkan “markah” dalam sistem SPPBS sementara tunggu buku Band Up! sampai minggu depan, InsyaAllah…
 
Panduan Band 1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Panduan Band 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Panduan Band 3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Panduan Band 4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Panduan Band 5
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Panduan Band 6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
saya harap panduan ini dapat membantu dan memudahkan kerja memasukkan “markah” PBS ke dalam sistem SPPBS cikgu-cikgu…jom serbu SPPBS…
 
 

Tags: , , , , ,

Rekod Transit

Assalammualaikum dan selamat sejahtera cikgu!

dalam pengurusan evidens PBS cikgu, ada dokumen dipanggil ‘Rekod Transit’…di bawah ni saya tunjukkan contoh dokumen rekod transit yang telah saya sediakan untuk cikgu-cikgu sivik di sekolah saya…

apa kegunaan rekod transit ni cikgu? ia adalah satu cara merekodkan evidens-evidens yang telah dilengkapkan oleh murid-murid…ia disimpan oleh cikgu sivik yang bertanggungjawab ke atas kelas yang berkenaan…cikgu boleh simpankan dalam fail khas yang cikgu beli sendiri supaya mudah dicapai…
 
rekod transit ni cikgu, salah satu tujuan dia supaya kalau cikgu nak rekodkan ke dalam sistem SPPBS, dan sistem SPPBS tak dapat dicapai, mungkin kerana internet down, ramai sangat guna sistem pada satu masa dan sebabkan sistem jadi lembap dan sebagainya, cikgu rekod dalam rekod transit terlebih dahulu..ianya juga bagi memudahkan kerja pemantauan perjalanan PBS cikgu oleh pihak pentadbiran sekolah…jadi bila-bila masa cikgu ada kelapangan masa, internet pon dah ok, sistem SPPBS pun dah laju, boleh la cikgu masukkan rekod ke dalam sistem SPPBS…merekod ke dalam sistem SPPBS tu mandatori cikgu…jangan terlupa pulak..
 
cadangan saya cikgu…supaya pengurusan evidens cikgu teratur, bila cikgu dah buat penyemakan evidens murid-murid dan telah berikan skor evidens, cikgu tandakan pada rekod transit, murid-murid yang telah melengkapkan evidens…ini mudah untuk cikgu kesan murid-murid yang belum melengkapkan evidens (ponteng, wakil sekolah)…bila cikgu pasti semua murid telah melengkapkan evidens tersebut dengan merujuk kepada rekod transit, barulah cikgu letakkan maklumat evidens seperti tarikh dan skor murid-murid pada helaian rekod di fail perkembangan murid, (rujuk Fail Perkembangan Murid)… ini bagi mengelakkan cikgu kena bukak tutup fail perkembangan murid dua, tiga kali untuk evidens yang sama..ruangan SPPBS kat helaian rekod fail perkembangan murid tu cikgu tanda je masa masukkan tarikh dan skor evidens murid-murid….bila dah buat semua ni, barulah cikgu cari masa terluang untuk masukkan rekod ke dalam sistem SPPBS…
 
untuk mudahkan kerja cikgu, cikgu boleh dapatkan dokumen rekod transit yang telah saya sediakan di menu ‘Muat Turun’ di atas…
 
 
Leave a comment

Posted by on 19 June 2012 in Pengurusan Evidens PBS

 

Tags: , , , , , ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 165 other followers