RSS

Tag Archives: pbs sivik tingkatan 2

Tak Boleh Guna Buku Evidens?

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

terima kasih cikgu-cikgu kerana sudi untuk berkongsi maklumat di blog cikgusivikdisini…salah satu tujuan saya mewujudkan blog ini adalah bagi membolehkan cikgu-cikgu berkongsi maklumat dan membincangkan perkara-perkara yang boleh memantap, memudah dan seterusnya melancarkan lagi perlaksanaan PBS pendidikan sivik khususnya…disamping itu, blog ini juga saya gunakan sebagai medium untuk memperkenal, mempromosi dan memasarkan produk PBS saya, buku evidens BAND UP! Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan…

“salam.. bagus usaha cikgu menghasilkan buku ini. sesuai dijadikan rujukan guru-guru PSK membina instrumen.  walau bagai manapun, cikgu2 tidak boleh gunakan buku ini sebagai evidens.  dari pengetahuan saya, evidens setiap sekolah tidak boleh sama evidens dengan sekolah lain. (tegur jika salah) mode : sekadar berkongsi pengetahuan”

di atas adalah kandungan emel yang saya terima daripada rakan guru yang telah berkongsi maklumat dengan saya dan saya ingin berkongsi maklumat ini dengan cikgu-cikgu semua…menurut maklumat yang cikgu ini terima, kita cikgu-cikgu yang terpilih untuk melaksanakan PBS ni, tidak boleh menggunakan buku evidens kerana jika cikgu-cikgu menggunakan buku evidens, evidens akan sama sahaja di sekolah-sekolah yang menggunakan buku evidens…jadi, disini saya ingin berkongsi pendapat saya berkenaan apa yang sepatutnya dilakukan jika inilah sebabnya buku evidens tidak boleh digunakan…

1) DSP hendaklah berlainan untuk setiap sekolah, dengan itu barulah evidens yang dihasilkan berbeza antara satu sekolah dengan satu sekolah yang lain…ini kerana evidens yang dihasilkan untuk PBS mestilah berpandukan kepada DSP yang telah dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan…dan kalau dikehendaki untuk dibuat berlainan pun, saya tak nampak macam mana 10 evidens B1D1E1 boleh dihasilkan dan kesemua 10 evidens B1D1E1 tu berbeza antara satu sama lain tetapi menepati kehendak DSP…

2) Kursus PBS selama 3 hari yang kini sedang rancak dilaksanakan di seluruh negara tidak perlu dilakukan…ini kerana kursus 3 hari tersebut diadakan untuk membolehkan cikgu-cikgu yang terpilih bekerjasama untuk menghasilkan evidens-evidens berdasarkan DSP…evidens-evidens yang cikgu-cikgu ini hasilkan kemudiannye akan dikumpul dan akan dibawa balik ke sekolah masing-masing untuk digunakan untuk tujuan PBS di sekolah…di kawasan muar-ledang kalau tak silap saya ada 30 lebih buah sekolah…jadi, dah ada 30 lebih buah sekolah di kawasan muar-ledang yang menggunakan evidens yang sama…bezanya evidens-evidens ini tidak dibukukan…

3) Kursus PBS untuk tingkatan 2 belum bermula lagi, dah ramai wakil-wakil dari kedai buku datang sekolah saya hantar naskah contoh buku evidens dari penerbit-penerbit besar yang cikgu-cikgu semua dah kenal…kebanyakan buku contoh adalah untuk tingkatan 1 tapi di kulit buku dah terang-terangan tunjuk buku evidens untuk tingkatan 2 pun ada…siapa yang buat evidens-evidens ni? dari mana mereka dapat DSP? mereka ada kursus berasingan dari cikgu-cikgu sekolah ke?…hmm, jangan biarkan diri saya dan cikgu-cikgu diselubungi “Misteri Buku Evidens PBS”… :)

ini pendapat saya, dan bagi saya tak salah untuk pakai buku evidens…kalau satu malaysia pakai buku BAND UP! untuk buat PBS pendidikan sivik pun lagi saya sokong pasal memang menepati kehendak DSP yang dikeluarkan oleh Lembaga Peperiksaan, lagi mudah untuk kita nak bandingkan prestasi para pelajar kerana evidens yang digunakan adalah sama, macam peperiksaan PMR, SPM yang menggunakan soalan yang sama di seluruh negara…lebih penting lagi evidens-evidens yang dihasilkan mestilah menepati kehendak BAND yang telah digariskan oleh Lembaga Peperiksaan (cikgu-cikgu dah tengok evidens band 6 buku evidens yang penerbit-penerbit besar ni keluarkan?) …

jadi, apa pendapat cikgu-cikgu?

About these ads
 
15 Comments

Posted by on 8 November 2012 in Buku Evidens PBS, Cikgu Sivik dan PBS

 

Tags: , , , ,

PBS Sivik Tingkatan 2

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera cikgu!

Akhirnya sudah sampai ke minggu terakhir sesi persekolahan tahun 2012..minggulah ni masanya untuk siapkan kerja-kerja terakhir untuk tahun 2012 kalau tak nak kena panggil balik sekolah siapkan kerja masa cuti nanti..saya rasa masa ni pasti ramai cikgu-cikgu yang sedang termenung di depan skrin laptop masing-masing, menunggu simbol “loading” yang bulat berpusing-pusing tak henti-henti untuk hilang dan dapat masukkan data SPPBS yang seterusnya…diharap cikgu jangan berputus dan teruskan berusaha..
 
Di bahagian selatan tanahair, kursus-kursus PBS untuk tingkatan 2 sedang giat dijalankan…saya tak terlibat dengan PBS tingkatan 2, tapi isteri saya terlibat dan telah selesai kursus minggu lepas…di Selangor, kursus-kursus PBS untuk tingkatan 2 telah dijalankan sebelum cuti hari raya haji lagi, seperti yang telah diberitahu oleh rakan guru di sana..kenapa belah sini lambat, pun tak diketahui sebabnya..dan bagi guru-guru yang terpilih untuk menggalas tanggungjawab menguruskan PBS untuk tingkatan 2, pasti mereka sudah pun menerima dokumen standard prestasi untuk tingkatan 2, panduan penting untuk menghasilkan eviden-eviden untuk kegunaan PBS…
 
Tapi, kalau cikgu melayari laman sesawang Lembaga Peperiksaan, cikgu takkan nampak pautan untuk muat turun DSP untuk tingkatan 2…ini kerana, saya diberitahu oleh isteri saya, DSP yang diedarkan ni masih lagi dalam bentuk draf dan mungkin akan ada perubahan, menurut JU yang mengendalikan kursus-kursus PBS nih..tapi cikgu, skrip ni pun sama jugak macam tahun lepas isteri saya gunakan masa dia jadi JU untuk PBS sivik tingkatan 1, tapi takde pun perubahan nye, sama je…untuk cikgu-cikgu yang nak dapatkan draf DSP untuk pendidikan sivik tingkatan 2, cikgu dah boleh dapatkan di ruangan MUAT TURUN untuk tatapan cikgu-cikgu..
 
Dengan adanye DSP ni, maknanye saya dah bole start untuk hasilkan bahan untuk buku BAND UP! tingkatan 2..saya akan mula kerja “perah otak” bila start je cuti hujung minggu pasal sekarang masih lagi tengah siapkan kerja-kerja terakhir sekolah…hasil daripada ‘feedback’ yang saya terima dari cikgu-cikgu, saya akan melakukan penambahbaikan kepada buku BAND UP! pendidikan sivik tingkatan 1 yang akan juga diterapkan pada penghasilan buku BAND UP! tingkatan 2…diharap cikgu-cikgu masih tetap memberikan sokongan padu pada saya dalam menghasilkan buku BAND UP!..
 
 
20 Comments

Posted by on 6 November 2012 in Buku Evidens PBS, Cikgu Sivik dan PBS

 

Tags: , , ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 165 other followers