RSS

Tag Archives: sppbs

Mudahnye SPPBS – Panduan 3

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

bila cikgu dah daftarkan kelas dan matapelajaran cikgu, inilah masanye cikgu kena masukkan “markah” pbs sivik cikgu ke dalam sistem SPPBS…mudahnye sistem SPPBS ni, dia tak macam sistem SAPS di mana cikgu kena masukkan markah dalam satu tempoh masa yang telah ditetapkan, kalau tidak cikgu akan dapat “warning” dari SU peperiksaan/pengetua….sistem SPPBS dibuka sepanjang sesi persekolahan dan cikgu boleh masukkan markah untuk bulan-bulan yang telah lepas, malah bulan-bulan yang akan datang pun boleh…cikgu bukan masukkan markah pun, cuma “tick” pada evidens-evidens yang sudah dilengkapkan murid-murid, itu saje…
 
Langkah 1 = untuk masukkan “markah”, cikgu login dan masuk ke laman utama…
inilah adalah laman utama dan di bahagian kiri terdapat beberapa baris menu untuk kegunaan cikgu..
 
Langkah 2 = cikgu klik sekali pada menu “Kemasukan Prestasi” dan cikgu akan dibawa ke sini…
paparan “Kemasukan Prestasi” lebih kurang sama macam kalau cikgu masuk dalam menu “Daftar Mata Pelajaran” cuma di sini ada tambahan pilihan untuk “Bulan”…ini untuk membolehkan cikgu memilih bulan mana cikgu mahu masukkan prestasi murid-murid…
kotak ni akan muncul kalau cikgu terlupa nak pilih “Bulan” tapi dah tekan butang “Cari”…cikgu tekan butang “OK” tu dan pilih bulan untuk masukkan prestasi murid-murid baru lah cikgu tekan butang “Cari” tu…
 
 
Langkah 3 = cikgu akan masuk ke kelas, matapelajaran dan bulan yang cikgu pilih…
nama murid pertama dalam senarai kelas akan dipaparkan beserta dengan senarai penuh evidens untuk matapelajaran yang cikgu pilih, dari band 1 hinggalah ke band 6…di sini adalah contoh paparan bagi pendidikan sivik tingkatan 1…
bila cikgu halakan cursor tetikus cikgu ke setiap kod evidens, cikgu boleh mendapatkan info berkaitan deskriptor dan evidens bagi kod evidens yang cikgu pilih…
 
 Langkah 4 = sekarang masa untuk cikgu pilih evidens mana yang murid-murid telah lengkapkan untuk bulan tersebut, dalam contoh ni bulan januari..
kata lah pada bulan januari murid-murid telah melengkapkan B1D1E1 dan B2D1E1…jadi, cikgu klik pada  kotak “Prestasi Keseluruhan” bagi B1D1E1 dan B2D1E1, dan cikgu klik sekali pada butang “Simpan”..
kotak ni akan keluar lepas cikgu klik pada butang “Simpan”…sistem SPPBS mahukan kepastian cikgu pasal lepas cikgu klik butang “OK”, cikgu dah tak boleh buat apa-apa perubahan lagi…cikgu pun klik “OK”..
B1D1E1 dan B2D1E1 yang cikgu dah pilih tadi akan di “block” dan telah termaktub di sistem SPPBS sebagai prestasi murid-murid untuk bulan januari…
 
Langkah 5 = cikgu klik sekali pada butang “Rekod Selepas” dan cikgu dibawa ke murid kedua dalam senarai kelas dipilih… 
cikgu ulang balik Langkah 4 untuk semua murid-murid kelas dipilih..
 
kalau cikgu mengajar matapelajaran yang sama untuk beberapa kelas, cikgu boleh pilih “Kelas”  cikgu yang lain di Langkah 3 dan klik butang “Cari” ,dan ulang Langkah 4 untuk kelas-kelas cikgu yang seterusnya…
 
Mudahnye SPPBS…
 
 
 
 
 
About these ads
 
4 Comments

Posted by on 5 July 2012 in Panduan SPPBS

 

Tags: , , , , ,

Mudahnye SPPBS – Panduan 2

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

perkara pertama yang cikgu nak lakukan selepas login ke dalam sistem SPPBS ialah mendaftarkan kelas PBS yang cikgu ajar…kerja pendaftaran adalah mudah kerana kebanyakan kerja telah dilakukan oleh SU PBS sekolah dan guru data yang bertanggungjawab untuk sistem APDM..
 
Langkah 1 = cikgu login ke dalam sistem SPPBS menggunakan “Nama Login” dan “Kata Laluan” cikgu..
ini adalah laman pertama sistem SPPBS selepas cikgu login, memaparkan maklumat sekolah cikgu..di sebelah kiri paparan sistem SPPBS terdapat beberapa baris menu untuk kegunaan cikgu…
 
Langkah 2 = cikgu klik sekali pada menu “Murid” dan menu “Daftar Mata Pelajaran” akan keluar…cikgu klik sekali pada menu “Daftar Mata Pelajaran” dan cikgu akan dibawa ke sini…
  
ini adalah paparan daftar mata pelajaran dimana cikgu dikehendaki memilih tahun, tingkatan, kelas dan mata pelajaran yang cikgu ajar..
selepas cikgu buat pilihan yang berkaitan dengan kelas cikgu ajar, cikgu klik sekali pada butang “Cari”…
 
Langkah 3 = cikgu akan dibawa ke sini…memaparkan nama murid-murid kelas yang cikgu telah pilih di langkah 2 tadi…
cikgu perhatikan di bahagian hujung kanan senarai nama murid-murid terdapat ruangan “Pilih”…ruangan ini telah di”tick”kan menunjukkan murid ini mengambil matapelajaran ini, jika murid tidak mengambil matapelaran ini (contoh: bahasa cina, kemahiran hidup), cikgu boleh klik ruangan pilih tersebut untuk hilangkan tanda “tick” tersebut..
bila cikgu skrol hingga ke bawah paparan, cikgu akan nampak butang “Daftar” di bawah ruangan “Pilih” ..untuk mendaftarkan kelas ini bagi matapelajaran ini, cikgu hanya perlu klik sekali pada butang “Daftar” itu dan ia akan didaftarkan dalam sistem SPPBS…sebelum itu cikgu perlu memastikan jumlah murid-murid yang didaftarkan bagi kelas tersebut tepat dengan melihat pada pernyataan “Rekod hingga 24 daripada 24” yang bermaksud bilangan murid yang didaftarkan bagi kelas tersebut adalah betul 24 orang murid…jika tidak cikgu perlu memaklumkan kepada SU PBS/guru data APDM, terdapat murid tercicir dalam sistem SPPBS bagi kelas tersebut…ini mungkin berlaku sekiranya terdapat murid baru masuk dan sistem APDM tidak dikemaskini..
 
Langkah 4 = bila cikgu dah klik pada butang “Daftar”, kelas dan matapelajaran tersebut telah didaftarkan..cikgu akan dapati ruangan “Pilih” telah di “block” dan cikgu tak boleh buat apa-apa lagi untuk ubah ruangan “Pilih”..
jika cikgu skrol ke bawah paparan, cikgu akan dapati butang “Daftar” di bawah ruangan “Pilih” juga telah hilang..butang “Daftar” ini akan muncul kembali jika ada murid baru didaftarkan oleh sistem APDM dan cikgu dikehendaki mendaftarkan murid tersebut dengan cara cikgu klik kembali butang “Daftar” tersebut..
cikgu juga akan nampak ruangan mesej “Murid telah didaftarkan”…
 
cikgu boleh terus mendaftarkan untuk kelas-kelas lain dengan memilih kelas lain, matapelajaran lain dan klik pada butang “Cari” dan ulang langkah-langkah mendaftar yang telah diterangkan tadi..
 
mudahnye sppbs…
 
 
 
 
 
1 Comment

Posted by on 3 July 2012 in Panduan SPPBS

 

Tags: , , , ,

Apa Nak Buat Sementara Tunggu Buku..

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

10 Julai…ada lebih kurang seminggu lebih sket, baru buku evidens sampai pada saya dan cikgu-cikgu…bila saya rujuk balik pada sumber saya belajar terbit buku sendiri, perkara pencetak lewat siapkan buku ni biasa berlaku dan takde cara lain nak elakkan masalah ni kecuali dengan melakukan pemilihan syarikat pencetak dengan teliti sebelum memilih syarikat pencetak…mungkin untuk sesi tahun depan saya akan pilih syarikat pencetak yang lebih efisien..belajar daripada kesilapan..
 
ok cikgu…nak buat ape seminggu lebih sementara tunggu buku Band Up! nih?
 
1) bagi cikgu-cikgu yang belum start ape-ape lagi, cikgu-cikgu boleh rujuk sini untuk mula…”biar betul, ade ke yang belum start ape-ape lagi?” …eh, ade…tak percaya, cikgu cuba tanya rakan-rakan cikgu kat sekolah lain, suruh rakan-rakan cikgu kat sekolah lain tu, tanya rakan-rakan cikgu dia kat sekolah lain…paling kurang mesti ade satu…
 
2) kalau buku dah ade, boleh bagi buku kat murid-murid dan suruh mereka lengkapkan evidens…tapi pasal buku takde, tak boleh la nak start…jadi sekarang, ape yang cikgu perlu buat ialah lengkapkan dulu helaian rekod untuk fail perkembangan murid dan rekod transit cikgu-cikgu…lengkapkan macam mana?
kalau cikgu-cikgu guna helaian rekod fail perkembangan murid yang saya sediakan, terdapat 3 ruang kosong untuk diisi oleh cikgu-cikgu iaitu tarikh, skor dan sppbs…sehingga sekarang cikgu dah mengajar pendidikan sivik tingkatan 1 sampai unit berapa? katalah cikgu dah mengajar hingga unit 5, jadi cikgu tandakan √ (tick) pada ruang sppbs bagi evidens band 1 sampai band 3…buat untuk unit 1 hinggalah unit 5…macam tu jugak untuk rekod transit, cikgu tandakan √ (tick) pada ruang untuk evidens band 1 hingga band 3, untuk setiap unit yang cikgu sudah ajar…
saya cadangkan cikgu buat ni pasal rancangan saya bila dapat saje buku evidens, saya mahu cikgu-cikgu lengkapkan evidens band 1 hingga band 3 untuk unit-unit yang cikgu sudah ajar..bila dah settlekan band 1 sampai band 3 barulah cikgu start naik band 4 ke atas…tapi buku sampai lambat lagi, cikgu-cikgu siapkan dokumentasi yang lain-lain dulu…
 
3) lepas dah tandakan √ (tick) kat ruang sppbs ngan rekod transit, ada ruangan tarikh kat helaian rekod fail perkembangan murid tu… tarikh tu, tarikh cikgu-cikgu beri murid-murid evidens untuk dilengkapkan…untuk band 1 sampai band 3, murid-murid perlu lengkapkan evidens pada waktu itu jugak..untuk band 4, tugasan buku skrap diberi tempoh seminggu, jadi ada 2 tarikh untuk band 4, tarikh mula dan tarikh lengkap…tarikh lengkap yang cikgu kena letak kat ruangan tarikh tu…tarikh untuk band 5 dan band 6, tarikh bila murid-murid berjaya lengkapkan evidens pada bila-bila masa sepanjang tahun..
 
4) SPPBS…pagi tadi ada cikgu call saya tanya pasal buku Band Up! dah siap ke belum…saya pun ceritakan la ape yang berlaku…cikgu ni bagitau saya hari selasa minggu depan dah kena masuk markah dalam SPPBS, macam mana? alamak…saya pun tak tau ape-ape, pasal kat sekolah saya takde cerita ape-ape lagi pasal SPPBS ni…tapi hari isnin ni sekolah saya ade taklimat untuk SPPBS, mungkin masa ni kot baru nak bagitau…mungkin ade sesuatu akan berlaku la minggu depan berkaitan SPPBS ni, pasal malam ni saya nak masuk laman web Lembaga Peperiksaan pun tak boleh..nak masuk dari google pun tak dapat…ade benda la tu diaorang tengah prepare…
SPPBS nih cikgu, dia bukan macam SAPS ade markah nak kena masukkan…SPPBS ni, cikgu cuma perlu tandakan evidens mana yang pelajar dah lengkapkan…itu jer…jadi, kalau dia suruh masukkan ‘markah’ kat dalam SPPBS, cikgu cuma perlukan tandakan evidens-evidens untuk band 1 sampai band 3 macam yang cikgu-cikgu dah buat kat langkah 2 tadi…
 
itulah dia cikgu-cikgu…ape yang saya dan cikgu-cikgu boleh buat dulu sementara tunggu buku Band Up! sampai…saya akan cuba push pencetak tu kalau boleh sebelum 10 Julai tu dah boleh hantar…
 
 
Leave a comment

Posted by on 29 June 2012 in Cikgu Sivik dan PBS

 

Tags: , , , , ,

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 165 other followers