RSS

Sampel evidens dari buku…

17 Jun

Assalammualaikum dan selamat sejahtera cikgu!

kat sini cikgu saya nak tunjukkan kat cikgu-cikgu sampel evidens-evidens yang terdapat kat dalam buku Band Up! Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan Tingkatan 1…kat bawah ni adalah evidens-evidens bagi unit 1, iaitu berkaitan Identiti Diri di bawah tema 1, Pencapaian Kendiri..

untuk unit 1 ni ade 7 evidens kesemuanya kalau berdasarkan standard prestasi untuk pendidikan sivik tingkatan 1 yang terkini..cikgu boleh klik kat setiap satu evidens tu untuk lihat dengan lebih jelas lagi kandungan evidens..

 
untuk evidens-evidens ni cikgu, saya olah supaya evidens dari band 1 hingga band 3, jawapannye datang dari murid-murid itu sendiri (tiada skema jawapan) dan dari buku teks, iaitu melalui kaedah ‘open book’..jadi untuk jawapan yang datang dari murid-murid, kita terima semua jawapan yang rasional, sesuai dengan tahap pelajar tu…untuk jawapan ‘open book’ pula, jawapan ade dalam buku teks…murid bijak, senang dia jumpa jawapan tu, murid kurang bijak, susah nak jumpa tapi cikgu akan bimbing dia sampai dia jumpa jawapan tu…jadi cikgu akan bimbing murid sampai jumpa jawapan, tapi cikgu jangan bagi jawapan…
 
evidens-evidens dari band 4 sampai band 6 lah kat mana murid-murid ni akan mula menunjukkan tahap mereka mengikut kehendak PBS…evidens-evidens dari band 4 sampai band 6 saya olah supaya melibatkan banyak melibatkan penghasilan buku skrap, aktiviti secara berkumpulan, aktiviti luar, penghasilan item, persembahan dan yang seangkatan dengannye…
murid-murid hanya akan dapat melengkapkan evidens-evidens ni jika mereka mempunyai keinginan untuk belajar, kesungguhan, rajin, kreatif, sahsiah yang baik dan sebagainya…saya tak sebut pandai pon cikgu tadi..pasal kalau murid ni tak pandai pon tp dia ada ciri-ciri yang saya sebutkan tadi cikgu, dia boleh lengkapkan evidens sampai yang paling tinggi pasal cikgu akan bimbing dia…cikgu tak tolong dia buat, tp cikgu akan bimbing dia…kalau murid tu pandai pon, matematik top, sains top, english dia ‘london’ sekalipun, kalau malas, sahsiah x bagus, x kreatif, xde kerjasama cam wonderpet, susah gak murid ni nak berjaya dalam PBS pendidikan sivik cikgu…
 
macam tu cikgu…idealisme dia camtu la cikgu, tapi dapat x dapat buat tu kena tengok gak ape yang ada kat sekeliling kita cikgu, jenis pelajar, pentadbiran sekolah, mak bapak, masa, kerja-kerja cikgu yang lain dan sebagainya…tapi saya rasa ni adalah antara cara paling mudah untuk cikgu..dan menepati kehendak pentaksiran..saya dah bersemangat ni cikgu, cikgu pon mesti bersemangat cam saya jugak..sama-samalah kita kongsi pendapat cikgu kat ruangan komen kat bawah nih…:-)
 
p.s: ayat kat atas tu memang ayat penaik semangat cikgu, bukan ayat promote buku semata-mata..
 
 
4 Comments

Posted by on 17 June 2012 in Buku Evidens PBS

 

Tags: , , , , , ,

4 responses to “Sampel evidens dari buku…

  1. nurhafieshya

    23 June 2012 at 3:38 am

    cikgu sivik, sampel evidens ni xder dalam “muat turun” yer??

     
    • Cikgu Sivik

      23 June 2012 at 4:05 am

      Aminnn..terima kasih kerana doakan kami dan berminat dengan buku..
      mmg saya x letak utk muat turun cikgu..sampel ni diberi utk cikgu dapatkan sekilas pandang kandungan buku evidens dan buat penilaian awal berkaitan bentuk dan kesesuaian evidens-evidens yang dihasilkan, seterusnya menarik minat cikgu untuk mendapatkan buku ini utk tujuan PBS di sekolah cikgu..
      sila check emel yer cikgu utk maklumat berkaitan buku..

      p.s: kak ozah kem salam kat cikgu🙂

       
  2. JESSIE

    27 July 2012 at 1:31 pm

    Terima kasih kerana perkongsian cikgu, saya Ju sivik utk negeri sembilan sgt berminat dgn kaedah yg cikgu gunakan..saya akan cuba bincangkan dgn pihak sekolah saya jika kami blh menggunakan buku terbitan cikgu. kaedah yang cikgu gunakan memang memudahkan guru-guru sivik yang kebanyakkan bukan guru opsyen sivik.

     
  3. diyana

    27 September 2012 at 3:52 am

    salam… sye berminat tok dapatkan buku ni..mcm mane ye carenye?

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: