RSS

PBS, Kepada Cikgu-Cikgu Yang Belum Start Lagi..

25 Jun

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

saya rasa takde yang belum start PBS lagi, cuma saya je kot yang belum start lagi pasal saya memang tunggu buku saya sampai baru saya start PBS untuk pendidikan sivik tingkatan 1 kat sekolah saya…maklumlah JU, saya kata kat cikgu-cikgu sivik lain bawah saya yang tanya bila nak mula, saya cakap jangan risau, saya akan bereskan, cikgu ikut jer…cikgu-cikgu matapelajaran lain yang dah mula, masing-masing nampak sibuk menanda evidens, menyusun evidens dalam fail, sibuk berdebat pasal PBS kat bilik guru….cikgu-cikgu sivik saya suruh rileks dulu, buat keje lain dulu, dengar je cikgu-cikgu lain berdebatūüôā
 
tapi kalau cikgu pun belum start lagi, dan sama jugak macam saya, tunggu buku saya sampai…sini saya nak bagitau ape yang cikgu patut buat dulu sementara tunggu buku sampai…
 
1)¬†Kalau cikgu ketua panitia, saya rasa GPK sekolah cikgu mesti dah suruh cikgu sediakan satu fail untuk panita…kat dalam fail ni cikgu kena letak instrumen penjaminan kualiti PBS, AJK PBS sekolah, jadual pelaksanaan PBS, Standard Prestasi, Huraian Sukatan Pelajaran, Evidens dan macam-macam lagi lah..saya rasa lain sekolah, lain yang kena letak dalam fail ni kot..kena tanya GPK cikgu…untuk mudahkan cikgu, beberapa item yang saya sebutkan tadi cikgu dapatkan kat ruangan ‘Muat Turun” kat atas…so, tak payah pegi kat laman LP..¬†
 
2)¬†cikgu setup fail perkembangan murid dulu…macam mana? cikgu pegi kat entri berkaitan Fail Perkembangan Murid¬†dan cikgu cuba buat macam yang saya cadangkan kat entri tu..jadi, takde la bahagian pendidikan sivik kat dalam fail perkembangan murid tu kosong jer..
 
3)¬†lepas tu cikgu setup rekod transit untuk pendidikan sivik tingkatan 1 dan cikgu bagi satu salinan kepada setiap cikgu yang mengajar kelas tingkatan 1 yang berkenaan dan satu salinan lagi cikgu letakkan kat dalam fail panitia yang cikgu dah sediakan di langkah 1 tadi…macam mana nak buat rekod transit? saya dah buatkan, cikgu dapatkan di “Muat Turun’ di atas dan ape cikgu perlu buat, cikgu boleh suruh cikgu-cikgu kelas berkenaan tukar je nama murid-murid saya dengan nama-nama murid kelas cikgu-cikgu..cikgu boleh baca lebih lanjut pasal Rekod Transit ni di entri ini
 
4)¬†sekarang saya ngan cikgu, kita tunggu buku evidens pendidikan sivik dan kewarganegaraan tingkatan 1 sampai…bila dah sampai nanti, saya akan bagitau ape yang cikgu kena buat dulu..jangan terburu-buru..kita buat kerja rileks cikgu, jangan tension, jangan serabut…kalau langkah 1, 2 dan 3 tadi cikgu dah settle, InsyaAllah takde tekanan dari mana-mana…
 
 
p.s: biar lambat asal mantap…tapi jangan tak buat langsung cikgu yer…
 
 
Leave a comment

Posted by on 25 June 2012 in Cikgu Sivik dan PBS

 

Tags: , , , , , , ,

Leave a Reply

 
