RSS

SPPBS Pendidikan Sivik Tingkatan 1.

09 Jul

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

sekarang mesti ramai cikgu-cikgu yang tengah sibuk masukkan “markah” ke dalam SPPBS…lebih-lebih bila ada yang dibagitau dateline untuk masukkan “markah” ke dalam SPPBS ialah 30 Julai ni…ramai cikgu-cikgu yang terdesak…jangan risau cikgu…masalah SPPBS telah selesai, bagi pendidikan sivik dan kewarganegaraan tingkatan 1…mari kita ramai-ramai serbu SPPBS…
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
sebelum tu pastikan cikgu-cikgu dah daftar kelas pendidikan sivik cikgu kat dalam SPPBS…kalau belum daftar lagi, cikgu boleh merujuk entri mendaftar kelas dalam sistem SPPBS
 
lepas dah daftarkan kelas, barulah kita boleh masukkan “markah” ke dalam SPPBS…cara nak masukkan “markah” ke dalam sistem SPPBS, cikgu boleh rujuk entri masukkan “markah” ke dalam sistem SPPBS..
 
macam mana nak masukkan “markah” kalau buku evidens pun belum sampai lagi?…
minta maaf lah cikgu, disebabkan oleh masalah yang di luar kawalan saya, buku Band Up! lambat sampai kat cikgu..tapi saya akan berusaha memudahkan kerja PBS cikgu-cikgu kerana cikgu-cikgu sanggup tunggu buku saya…jadi, ini adalah usaha yang dapat saya lakukan untuk cikgu-cikgu…
 
saya telah merujuk kepada takwim sekolah saya dan memadankan dengan jumlah evidens yang terdapat dalam PBS pendidikan sivik…dengan menggunakan matematik, dalam satu minggu, kita masuk  kelas sekali (2 masa), tiada lagi peperiksaan untuk tingkatan 1 dan cuti sekolah, saya telah meng “adjust” kan bulan-bulan sepanjang sesi persekolahan tahun 2012 dengan evidens-evidens untuk pendidikan sivik tingkatan 1..jadi, cikgu boleh gunakan panduan ini untuk masukkan “markah” dalam sistem SPPBS sementara tunggu buku Band Up! sampai minggu depan, InsyaAllah…
 
Panduan Band 1
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Panduan Band 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Panduan Band 3
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Panduan Band 4
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Panduan Band 5
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Panduan Band 6
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
saya harap panduan ini dapat membantu dan memudahkan kerja memasukkan “markah” PBS ke dalam sistem SPPBS cikgu-cikgu…jom serbu SPPBS…
 
 

Tags: , , , , ,

2 responses to “SPPBS Pendidikan Sivik Tingkatan 1.

  1. aliaallyssa

    12 July 2012 at 1:02 am

    saya nak tanya cikgu adakah kita tafsir pelajar mengikut band bukan dengan mengikut topik yang kita ajar? sy masih ada kekeliruan disini. saya ada masalah yang banyak berkaitan pbs ini. ini tahun pertama sy mgajar sivik form 1, hanya 1 kelas sahaja sy mgajar dan sy telah dilantik mjadi pyelaras pbs. PK 1 sy push sy utk siapkan instruments band 6, setahu sy band 6 ini pelajar mesti buat sendiri, kita x boleh minta pelajar buat. sy sgt2 buntu…skrg sudah kena key in band, masih byk lg instruments x diuji. sy minta semua guru sivik habiskan instruments bagi tema 1, 2 dan 3 dahulu..

     
    • Cikgu Sivik

      12 July 2012 at 2:52 am

      tafsir ikut band tu maksud cikgu buat band 1 semua, lps tu br buat band 2 semua, pastu br buat band 3 semua camtu eh?
      kalau camtu bila cikgu masuk kelas utk PnP, cikgu kena lompat-lompat tema dalam buku teks..itu dah tak ikut huraian sukatan pelajaran..
      deskriptor dalam dokumen standard prestasi (DSP) tu merujuk kepada unit-unit dalam buku teks, unit 1 = D1, unit = D2, unit 3 = D3, unit 4 + unit 5 = D4 sampai la unit 8 = D7..
      DSP tu cuma panduan kepada cikgu-cikgu utk hasilkan evidens je…PnP dalam kelas still ikut topik dalam buku teks, ikut HSP pasal kita masih KBSM..
      itu sebab cikgu-cikgu ada debatkan kalau murid-murid dah dapat band 6 dalam tema 1, maknanye evidens-evidens utk tema seterusnya murid-murid x payah buat pasal dia dah dapat band 6..
      itu sebab sy buat sistem skor tu, ada markah utk evidens…murid yang lengkapkan paling banyak evidens dengan markah terkumpul paling banyak nanti dpt sijil sebagai murid terbaik pbs kelas/keseluruhan walaupun dia x dpt buat band 6, paling tinggi dapat buat pun band 4…
      ada murid-murid yg nakal, dia dah tahu pasal PBS ni..takut bila dia dah dapat band 6, dia xnak buat evidens-evidens yg lain..

      masalah dgn PK1 tu, cikgu yes bos je la..tp kita buat cara kita, yg penting murid-murid lengkapkan evidens yg kita dah buat…dia pun bukan tahu sgt pun pasal pbs..

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: