RSS

PBS Sivik Yang Santai.

07 Aug

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

sudah agak lama tak update blog, jadi saya ambil kesempatan ni untuk cerita apa yang telah berlaku di sepanjang masa tak update blog yang ade kaitan dengan PBS sivik..
 
PBS sivik yang santai? iye cikgu…paling tidak pun untuk diri saya la, dan saya harap untuk cikgu-cikgu yang telah mem ‘Band Up!’ diri masing-masing dengan buku Band Up! Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan Tingkatan 1🙂 …walaupun dalam menu Sekolah Band Up! cuma beberapa buah sekolah je yang jadi Sekolah Band Up!, tapi ade jugak cikgu-cikgu yang mendapatkan buku Band Up! untuk kelas-kelas yang mereka ajar..saya harap cikgu-cikgu ini juga dapat melaksanakan PBS sivik di kelas masing-masing dengan santai..
 
bagi saya santai kerana saya hanya perlu mengulangi rutin di sekolah seperti biasa, sama seperti masa PBS belum dilaksanakan lagi…masuk kelas dengan membawa buku Band Up!, mulakan dengan PnP seperti biasa dan kemudian luangkan beberapa minit untuk sesi PBS dengan menggunakan buku Band Up!, atau saya boleh mula dulu dengan sesi PBS dan sambung dengan PnP, tengok pada kesesuaian evidens yang akan saya buat dengan murid-murid…balik bilik guru, kalau xde PnP saya dah boleh terus semak evidens kerana proses penyemakan adalah mudah dan pantas (hanya untuk band 1 hingga 3, band 4 dan ke atas rumit sikit) dan terus berikan skor..lepas tu saya dah boleh terus tandakan pada Rekod Transit PBS sivik dan masukkan skor dalam Helaian Rekod Fail Perkembangan Murid serta masukkan data-data lain…dan kalau saya meningkatkan kepantasan dan kecekapan saya, saya dah boleh masukkan ‘markah’ dalam SPPBS, itu pun kalau sistem SPPBS pantas jugak seperti saya🙂 …semuanya dapat disiapkan sebelum cikgu masuk kelas untuk PnP seterusnya…
 
Ermm…nampak macam tak santai pulak eh…macam sibuk la sangat pulak…
 
maksud saya cikgu, PBS sivik dan tak sekabur, serumit, se’kelam-kabut seperti masa mula-mula dulu…kalau cikgu gunakan buku Band Up! ni…bunyi macam nak promote buku cikgu, tapi hakikatnye memang ia akan memudahkan kerja cikgu-cikgu…kerja PBS cikgu akan nampak kemas, tersusun dan akan mengundang cemburu dari cikgu-cikgu PBS yang ajar subjek lain (saya dah rasa la, cikgu lain saya tak tau)…dan saya juga amat berharap cikgu-cikgu yang dah dapatkan buku Band Up! tu, kongsi-kongsi la benda baik ni dengan cikgu-cikgu lain terutamanya yang sama-sama kena buat PBS sivik…jangan le sorang-sorang je yang santai, yang lain tu biar dia orang kelam kabut…kongsi tu maksud saya ajak cikgu tu pun beli buku Band Up! ye cikgu, bukan ajak fotostat ramai-ramai🙂 ..alah cikgu ni buat-buat tak tau pulak..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ps1: kelas saya semua murid-muridnye hardcore cikgu, jadi saya cuma dapat buat dengan mereka paling tinggi pun sampai band 3 je…itupun saya kena pilih-pilih evidens band 3 yang agak-agak murid-murid saya boleh lengkapkan dan siap dengan baik…nak suruh mereka tiru kawan untuk siapkan pun punya la susah (kelas hujung sekali)…jadi saya sebenarnye kempunan la nak tengok ada murid-murid saya yang boleh lengkapkan band 4 dan ke atas yang mana saya sendiri dah hasilkan dengan sebaik mungkin mengikut kehendak dokumen standard tu…jadi, saya tak dapat le nak tunjukkan contoh kat blog ni hasil kerja murid-murid saya untuk evidens band 4 dan ke atas…
 
ps2: kalau ada cikgu-cikgu Band Up! yang dah ada lengkapkan evidens band 4 dan ke atas boleh tak kalau emelkan saya gambar, scan, buku-buku skrap yang murid-murid dah buat…saya boleh letakkan di blog ni sebagai contoh murid-murid yang dah berjaya lengkapkan evidens-evidens tersebut…kerjasama cikgu-cikgu amatlah saya hargai..
 
 
 

Tags: , , , ,

9 responses to “PBS Sivik Yang Santai.

  1. nadiah azat

    7 August 2012 at 5:46 pm

    assalamualaikum cikgu..buku ada stok lagi tak? nanti cikgu contact saya melalui emel ye..terima kasih

     
    • Cikgu Sivik

      8 August 2012 at 3:08 pm

      Waalaikumussalam cikgu..
      InsyaAllah stok buku takkan ada masalah…cikgu check emel cikgu ye..

       
  2. firdaus

    3 September 2012 at 4:02 pm

    Assalamualaikum cikgu,
    Tolong emailkan no HP kerana saya turut berminat untuk mendapatkan buku ini untuk sekolah saya. Terima kasih

     
  3. norul aini bt abd rashid

    25 September 2012 at 3:05 pm

    salam, saya berminat nak beli buku band up ini. tolong pm saya berkaitannya

     
  4. Syida

    4 January 2013 at 11:52 pm

    Sya berminat dgn buku ini mcm mane nak dptkan buku ini

     
  5. zul fahmi

    6 January 2013 at 12:36 pm

    salam…cikgu saya berminat untuk dapatkan buku cikgu…untuk tingkatan 1 dan 2….saya rasa di negeri johor tiada buku cikgu ni…boleh saya dapatkan 1 set dulu untuk kedua2 tingkatan..ni email saya..harap cikgu sudi membantu dan terima kasih ye

     
  6. illa

    7 February 2013 at 10:13 pm

    slm ckgu…sy bmnt nk dapatkn 1set juga…hrp ckg dpt respon kpd emailkn kpd
    sy..thanx

     
  7. ct yamz

    15 February 2013 at 11:05 pm

    salam. sy lg blur, stakat hari ni x buat apa pun lg pbs sivik form 2. masuk klas ngaja je. xtau rupe cmne pbs sivik form 2 ek. cikgu sivik tlg bgtahu cmne nk beli buku band up utk form 2 ye. syukran jazilan

     
  8. rohaya yunus

    15 March 2013 at 10:25 pm

    assalam… sya berminat utk dapatkan buku ini untuk ting 1. macam mana ye nk dapatkan. ni emai sya. tq

     

Leave a Reply

 
