RSS

Buku Evidens PBS Matapelajaran Lain.

06 Sep

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

dan selamat menyambut hari raya aidilfitri yang ke 19…raya sebulan cikgu, psl kita puasa ramadhan sebulan..kat kawasan selatan rumah terbuka still on lagi, geng-geng marhaban pun tengah rancak🙂
 
lama tak update cikgu pasal raya ni saya tak berapa sihat…demam, batuk, selsema…ubat dah berapa kali top up dah…tak tau kenapa, tp tengok ramai yang sekarang batuk-batuk, selsema…pegi klinik pun ramai yang simptom sama..kawan-kawan cakap penangan ketupat palas, maklumlah orang selatan biasa ngan ketupat nasi, sekali raya kat utara, kena ketupat palas jer…tu yang culture shock tuh, demam terus…
 
berbalik kepada topik, buku evidens subjek lain…saya ada dapat pertanyaan dari cikgu-cikgu untuk buku evidens subjek lain…untuk pengetahuan cikgu saya ada terserempak di alam internet buku evidens subjek lain iaitu geografi di MUDAH.MY dan kemahiran hidup di satu laman blog cikgu kemahiran hidup…tapi perincian berkaitan buku tu agak samar-samar la, gambar takda, kalau berminat ke contact mereka dulu, takda sample dipamerkan jadi mungkin agak was-was la sikit..
 
dan untuk pengetahuan cikgu-cikgu, saya tak ada rancangan nak menghasilkan buku evidens untuk subjek lain kerana saya ingin menumpukan pada subjek pendidikan sivik saja…kerana pada masa akan datang, tingkatan 2 dan 3 juga akan mula melaksanakan PBS jadi lebih baik saya hanya menumpukan kepada satu subjek dan menghasilkan yang terbaik daripada banyak tapi kualiti tak seberapa…
lagipun, saya harap untuk subjek lain, biarlah guru-guru lain yang lebih mahir mengambil peluang dan mengusahakan buku evidens yang sesuai dengan format subjek berkenaan…di sini saya menyatakan beberapa fakta berkenaan buku Band Up! Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan Tingkatan 1…
 
1) saya bertindak menyusun, merekabentuk, mengedit, menerbit, mempromosi, menerima tempahan, membungkus dan mengeposkan buku Band Up! kepada cikgu-cikgu…kecuali design kulit dan mencetak je dibuat oleh orang lain…
 
2) Nafas Ilmu Enterprise tu didaftarkan bagi membolehkan buku Band Up! ni diterbitkan dan juga membolehkan saya membuka akaun untuk tujuan menerima cek-cek yang akan dikeluarkan oleh sekolah-sekolah yang membuat tempahan melalui LO…dan juga supaya cikgu-cikgu yakin sikit nak berurusniaga bila ada perniagaan yang berdaftar nih…
 
3) setakat ni buku Band Up! telah dicetak sebanyak 2000 unit dan hampir keseluruhan terjual, masih ada lagi stok disimpan…saya akan re’stok’ kalau masih ada permintaan yang tak buatkan saya rugi pasal selalu saya re’stok’ dalam 500 unit, tak boleh nak cetak sikit-sikit…kalau banyak stok tak terjual, tak bagus la kan…
saya masih lagi ada menerima tempahan dari cikgu-cikgu…walaupun sekarang dah masuk bulan september, dah nak abis sesi 2012 dah pun…semua orang dok sibuk ngan peperiksaan percubaan, tenggelam dah PBS buat sementara…
 
4) buku evidens untuk tingkatan 2 dan 3 memang ada dalam perancangan tapi nak kena tunggu DSP untuk tingkatan 2 dan 3 keluar dulu, baru boleh buat buku evidens…dan saya bercadang untuk memastikan buku-buku Band Up! diupdate setiap tahun untuk penambahbaikan…maknanya tahun depan, InsyaAllah akan ada penambahbaikan untuk buku evidens sivik tingkatan 1…cikgu-cikgu yang dah gunakan buku Band Up! pun boleh berikan feedback kepada saya untuk saya dapat gunakan untuk memperbaiki lagi buku ini..
 
Itulah cikgu sedikit sebanyak maklumat terkini untuk dikongsi…saya berharap buku Band Up! Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan akan terus mendapat sokongan daripada cikgu-cikgu semua..saya juga berharap blog Cikgu Sivik Di Sini ni akan dapat jadi arah tuju untuk cikgu-cikgu sivik dapatkan panduan dan maklumat untuk memudahkan kerja-kerja cikgu…pasal kerja cikgu dah semakin mencabar dan rumit, persekitaran pun dah kucar-kacir, namun kerja kita mesti laksanakan, yang patut ada mestikan diadakan…
 
bak kata GPK sekolah saya, “Cikgu…kita ni kan yang mengikut arahan…”.
 
Sekian.
 
 
1 Comment

Posted by on 6 September 2012 in Cikgu Sivik dan PBS

 

Tags: , , , ,

One response to “Buku Evidens PBS Matapelajaran Lain.

  1. Suridah Rusli

    4 November 2012 at 9:51 am

    as salam cikgu…ada tak buku pbs untuk tingkatan 2 2013? cikgu ada pemetaan rpt sivik tingkatan 1 dan 2?boleh mohoh kongsi

    ________________________________

     

Leave a Reply

 
