RSS

Buku BAND UP! Edisi Baru – Preview –

26 Nov

Assalammualaikum dan Selamat Sejahtera Cikgu!

apa khabar cikgu-cikgu semua? diharap sihat sejahtera…mungkin ramai yang sekarang ni tengah meluang masa bersama keluarga bercuti di dalam dan luar negara, tengah sibuk dengan kenduri-kenduri kahwin, pindah rumah baru pasal dpt tukar dan juga yang tengah jaga murid-murid spm…dan tak lupa juga pada yang tak habis lagi masukkan data SPPBS, diharap dapat berusaha dengan lebih gigih lagi…tak tahu la kalau tak sempat jugak siap sebelum 30 November, dapat postponed lagi ke tak? hari tu bagitau sampai 20 November je dan sebarang tempoh lanjutan tak akan dilayan, tapi…

Baik cikgu, pasti cikgu sudah menumpukan pandangan cikgu pada gambar yang letakkan di atas…yer cikgu, itulah kulit depan buku BAND UP! edisi baru yang saya letakkan bersebelahan dengan kulit depan buku BAND UP! edisi sebelum ni, tahun 2012 punye…kedua-dua rekabentuk kulit telah dilakukan oleh pereka bebas yang saya jumpa di internet..di sini sy akan nyatakan kelemahan kulit buku edisi lepas dan kemudian sy akan berikan penambahbaikan yang sy telah lakukan…

1) kulit buku lama kalau dah lama pakai, bukak tutup, bukak tutup…cikgu akan dapati kulitnya terutama sekali di bahagian tetulang akan mula merekah-rekah…ini disebabkan oleh bahan yang pencetak gunakan untuk jadikan kulit itu berkilat adalah sejenis cecair dan ini sebenarnya adalah teknik yang kurang kualiti dan murah…sy akui ini kesilapan sy kerana tak tahu selok belok pencetakan dan juga disebabkan ini dan ini….Kali ini sy telah memilih pencetak baru dengan lebih teliti dan berhati-hati dan syukur kepada Allah kerana telah berjumpa dengan satu pencetak yang tak lokek ilmu dan begitu bersungguh-sungguh memberikan yang paling baik untuk pelanggannya…kulit buku edisi baru, akan dihasilkan dengan cara yang sepatutnya iaitu menggunakan bahan seperti laminate yang akan menghasilkan kesan berkilat pada kulit buku dan kalau cikgu bukak tutup, bukak tutup pun ia takkan merekah dan steady jer macam buku-buku lain..

2) rekabentuk kulit buku juga tidak tajam dan agak kabur…ini kerana pereka bebas tersebut menggunakan aplikasi Microsoft Excell untuk menghasilkan rekabentuknya dan jika dicetak ia akan kelihatan kabur dan tidak menghasilkan warna yang tepat…mengikut ilmu yang saya dapat dari pencetak baru ni, aplikasi yang paling sesuai untuk hasilkan rekabentuk kulit dengan warna yang tepat dan tajam ialah dengan menggunakan perisian seperti Adobe Illustrator, Adobe Photoshop dan yang seangkatan dengannya….jadi pereka kulit buku yang baru, sy telah pilih yang menggunakan aplikasi Adobe untuk menghasilkan rekabentuknya…ini terbukti bila sy sendiri print pakai printer kat rumah, memang gambar dia tajam dan warna dia pun tepat…

Tadi sy cerita bab kulit buku dan sekarang sy cerita bab dalam buku pulak…gambar di atas adalah contoh eviden pendidikan sivik tingkatan 1, B2D1E1…kelemahan dan penambahbaikannya lebih kurang macam apa yang berlaku pada kulit buku tapi ada lain sket…

 1) Dulu sy gunakan aplikasi Microsoft Word untuk hasilkan kandungan buku BAND UP!..jd kelemahan guna Word ni, kegunaan dia terbatas berbanding kalau kita gunakan aplikasi dekstop publishing macam Adobe Indesign atau Microsoft Publisher…dan memang aplikasi dekstop publishing ni la yang sepatutnya digunakan untuk kegunaan pencetakan…macam pencetak baru ni bagitau sy, Adobe Indesign atau Microsoft Publisher ni macam makanan untuk alat pencetak ni..yang lain boleh masuk tapi tak sedap…jd, sekarang sy telah menggunakan sepenuhnya aplikasi dekstop publishing untuk hasilkan kandungan buku BAND UP! dan cikgu-cikgu boleh nampak sendiri terdapat beberapa penambahbaikan yang telah sy buat…design tu memang ada amik banyak dari yang kandungan lepas cuma sekarang sy ada lebih kebebasan..

2) Kalau cikgu tengok hasil pencetakan buku edisi lepas pun, bagi yang dapatkan buku BAND UP!, sebenarnya tak berapa bagus…ada yang terlebih gelap, terkurang gelap, kabur, tak tajam…ini pun salah satu puncanya psl gunakan Microsoft Word dan jugak pencetak yang sambil lewa…cetakan pertama buku BAND UP! boleh dikatakan agak memuaskan tapi lepas ulang cetak kedua, ketiga…kualiti makin teruk dan sikap pencetak makin menyakitkan hati…In Sha Allah, lepas ni, untuk buku BAND UP! edisi baru, masalah-masalah ni takkan berulang lagi..pencetak ni pun ambik kontrak cetak majalah dan diari sekolah sy dan sy tengok hasil dan kualiti kerja mereka memang bagus

kerja “renovation” buku BAND UP! dah siap dalam 90%, hampir keseluruhan evidens sy renovate balik..terutamanya eviden-eviden band 4 dan band 5, memang pecah balik buat baru…ada yang jd 2 mukasurat..dulu semua rumah teres setingkat je, sekarang dah ada semi d ngan banglo…hehehe…
sy mohon supaya Allah tabahkan sy dalam meneruskan usaha ni dan supaya cikgu-cikgu dapat terus-menerus menyokong sy…
 
PS: sy akan update bila dah dapat CF🙂 rs nye dalam minggu akhir disember atau awal januari…In Sha Allah.
 
13 Comments

Posted by on 26 November 2012 in Buku Evidens PBS, Cikgu Sivik dan PBS

 

Tags: , , , ,

13 responses to “Buku BAND UP! Edisi Baru – Preview –

  1. megi

    3 December 2012 at 3:43 pm

    mcm mana nk beli buku nie?

     
  2. Cikgu Siti

    8 December 2012 at 8:23 am

    BUKU NI DAH BOLEH BELI KE? MACAM MANA CARA NK DPTKNNYA?

     
  3. Cikgu Siti

    8 December 2012 at 8:24 am

    berapa harga senaskah?

     
  4. anis

    20 December 2012 at 3:20 pm

    berapa harga senaskhah? kena buat sebut harga dulu kan? email sy, kyleferdy@gmail.com..sy nk order form 1 dan form 2 skali

     
  5. Az Aziz

    21 December 2012 at 11:37 pm

    sy pon nak oder senaskah buku ni..

     
  6. Mohd Faqih Mohamed

    1 January 2013 at 1:53 am

    mcm mna nak order?/ email kat saya cara pembelian…

     
  7. kay masingan

    3 January 2013 at 8:17 am

    salam, saya nak order. emailkan pada saya cara pembelian. Terima Kasih

     
  8. Razila

    3 January 2013 at 11:47 am

    Bole bgtau saya mcmna nak beli buku ni.. Tq.

     
  9. cikgu meran

    15 January 2013 at 11:28 am

    saya nak beli buku Tg satu dan dua sekali utk kegunaan saya …boleh hubungi saya…

     
  10. cikgu ayu

    13 February 2013 at 1:06 pm

    macam mana nak dapatkan buku ni?

     
  11. ana

    4 September 2013 at 10:20 am

    sy berminat nak beli buku ni..cmner ye?

     
  12. shikin

    4 September 2013 at 1:43 pm

    bagaimana sy boleh dpt kan buku nie ? emel sy

     
  13. hisham

    7 October 2013 at 10:14 pm

    mcm mn nak dapatkan buku ini?

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: